Αν
και ακόμη έχουν μείνει αναπάντητα σοβαρά ερωτήματα σε ότι αφορά στην
σκοπιμότητα των εκχωρήσεων και των παραχωρήσεων σε συνάρτηση με το αναπτυξιακό
πλάνο, το οποίο θα πρέπει να είναι υπαρκτό και οριστικό, ούτε έχει ολοκληρωθεί
η σύνταξη των συμβάσεων παραχώρησης, μέσα από τις οποίες θα μπορούσαν να φανούν
τα «οφέλη», αυτών των επιλογών τόσο στο επίπεδο της οικονομίας όσο και της κοινωνίας,
παρόλα αυτά το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων ΤΑΙΠΕΔ, προσπαθώντας να είναι όσο το
δυνατόν «έτοιμο» για την άμεση υλοποίηση των κυβερνητικών επιλογών, κατά την τελευταία
συνεδρίασή του αποφάσισε για ορισμένα διαδικαστικού τύπου θέματα, όπως:
Το
νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι της Κρήτης θα προχωρήσει με ξεχωριστή σύμβαση
παραχώρησης, στην οποία θα απαιτηθεί κατ’ εκτίμηση ελάχιστη επένδυση 600 εκατ. Ευρώ.
Επίσης θα επιχειρηθεί η ανανέωση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου
«Ελευθέριος Βενιζέλος» με τη Hochtief, παρόλο που αυτό έχει βγει στο «σφυρί»,
σύμφωνα με δημοσίευμα του «Bloomberg».
Σε
ότι αφορά τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια, αν και δεν έχουν ληφθεί τελικές αποφάσεις,
αυτά θα χωριστούν στις ακόλουθες δύο ομάδες: η μια ομάδα θα περιλαμβάνει τα
αεροδρόμια Ιονίου Πελάγους – Βόρειας Ελλάδας και η άλλη τα αεροδρόμια Αιγαίου
Πελάγους – Κρήτης.
Όσον
αφορά τα υπόλοιπα 15 περιφερειακά αεροδρόμια που δεν θα ιδιωτικοποιηθούν, αυτά
θα τα αναλάβει η Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Αεροδρομίων (ΑΕΔΑ), ιδιοκτησίας
ελληνικού Δημοσίου, που είτε θα τα διαχειρίζεται η ίδια, είτε θα εκχωρήσει το
management σε τρίτο φορέα. Η προοπτική να εκχωρηθεί το management σε ιδιώτη
συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ποσοστό.
Ανάμεσα
στα 22 αεροδρόμια που θα παραχωρηθούν είναι: της Ρόδου, της Θεσσαλονίκης, της Κω,
της Κέρκυρας και των Χανίων (πρόβλεψη για διακίνηση άνω του 1 εκατ. επιβατών
έκαστο το 2013). Σε αυτή τη λίστα περιλαμβάνονται επίσης και αυτά της Ζακύνθου,
της Σαντορίνης, της Μυτιλήνης, της Μυκόνου, της Σάμου, της Κεφαλονιάς, του Ακτίου,
της Καβάλας (με πρόβλεψη για διακίνηση άνω 250 χιλιάδες – 1 εκατ. επιβάτες),
καθώς και της Σκιάθου, της Αλεξανδρούπολης, της Χίου, της Καρπάθου, της Καλαμάτας,
της Λήμνου, της Αγχιάλου, των Ιωαννίνων και του Αράξου (πρόβλεψη για διακίνηση
άνω 75 χιλιάδες – 250 χιλιάδες επιβάτες).
Η
αξιοποίηση των αεροδρομίων υπό τη μορφή παραχώρησης θα είναι για 30-35 χρόνια,
με το ελληνικό Δημόσιο να διατηρεί την ιδιοκτησία των αεροδρομίων αυτών, καθώς
και την εποπτεία και τον έλεγχο. Το τι θα «κρατήσει» ως δραστηριότητα το
Ελληνικό Δημόσιο θα εξαρτηθεί από την τελική σύνταξη και ψήφιση του νομοσχεδίου
για την αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας πολιτικής Αεροπορίας, το οποίο εκτιμάται
ότι μέχρι πριν το ΠΑΣΧΑ θα έχει ολοκληρωθεί.
Στο
ΤΑΙΠΕΔ θα καταβάλλεται α) εφάπαξ τίμημα από μέρους του ιδιώτη και β) τακτικό
έσοδο, το οποίο θα είναι συνδεδεμένο με την αποδοτικότητα του αεροδρομίου, πιθανώς
με τα κέρδη ή και με τα έσοδα. Επιπρόσθετα, θα προκαθοριστεί η τιμολογιακή
πολιτική, με γνώμονα τη βιωσιμότητα και την ανταγωνιστικότητα του εκάστοτε
αεροδρομίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου