Οι αναρτήσεις μέσα από τις φωτογραφίες

Παρασκευή 8 Φεβρουαρίου 2013

Ανάπτυξη τώρα, για τα κρατικά αεροδρόμια.




  Οαρμόδιος επίτροπος για τις Μεταφορές ήταν σαφής: ένας από τους στόχους της ιδιωτικοποίησης κρατικών αερολιμένων είναι η μείωση των δημοσίων δαπανών. Και η αλήθεια είναι ότι τα περιφερειακά αεροδρόμια επιβαρύνουν υπέρογκα το κράτος, ενώ διαστρεβλώνουν τον υγιή ανταγωνισμό. Δεν εκπλήσσει λοιπόν το υποτονικό επενδυτικό ενδιαφέρον, που περιορίζεται σε μόλις 5-6 αεροδρόμια υψηλής κίνησης.


Σύμφωνα με πληροφορίες του υπουργείου, τα μικρότερα κρατικά αεροδρόμια έχουν ζημίες που φθάνουν τα 700 ευρώ ανά επιβάτη! Εκατομμύρια ευρώ κατασπαταλώνται από τον κρατικό προϋπολογισμό για την ανέγερση φαραωνικών κτιρίων που παραμένουν κλειστά ή εκτός λειτουργίας τους περισσότερους μήνες του χρόνου. Σε αυτά θα πρέπει να προστεθεί και το κόστος επιδότησης «άγονων» γραμμών, περίπου 37 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

Από την άλλη, το επίπεδο εξυπηρέτησης είναι κατά κανόνα χαμηλό, οι χρεώσεις σε σχέση με τις παρεχόμενες υπηρεσίες ανορθολογικές, οι τεχνικές υποδομές ελλειμματικές. Τα περισσότερα -τουλάχιστον 20- από τα 39 προς ιδιωτικοποίηση κρατικά αεροδρόμια είναι μη βιώσιμα. Από την άλλη, αεροδρόμια όπως της Μυκόνου και της Σαντορίνης, με μεγάλη τουριστική ζήτηση, δεν έχουν τα κονδύλια να λειτουργήσουν αξιοπρεπώς. Χρειάζεται λοιπόν άμεσα ένα νέο μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης των αερολιμένων σε συνάρτηση με τις διεθνείς ανάγκες και εξελίξεις στον χώρο!

Βιώσιμη ανάπτυξη σημαίνει περισσότερα έσοδα από την αύξηση της επιβατικής κίνησης μέσω στοχευμένων παρεμβάσεων για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Διαφοροποιημένες υπηρεσίες ανάλογα με τις ανάγκες των επιβατών και της τοπικής οικονομίας (high-end και low-cost αεροδρόμια).

Μια τιμολογιακή πολιτική που θα στηρίζεται στην ανταποδοτικότητα, τον όγκο επιβατών και φορτίου καθώς και σε περιβαλλοντικά κριτήρια. Η έλλειψη ευελιξίας στο ισχύον σύστημα χρεώσεων υπογραμμίζει το πρόβλημα ανταγωνιστικότητας των αερολιμένων μας. Αυτό επιτείνεται από την ύπαρξη του υψηλού τέλους για κάθε αναχωρούντα επιβάτη («Σπατόσημο») ανεξαρτήτως του επιπέδου υπηρεσιών του εκάστοτε αερολιμένα. Πηγή εσόδων είναι και η ανάπτυξη μη αεροπορικών δραστηριοτήτων που μπορούν να συμβάλουν στην τοπική οικονομία, όπως η λειτουργία εμπορικών καταστημάτων, πάρκινγκ, χώρων αναψυχής, εκθεσιακών και συνεδριακών χώρων. Επίσης, η διασύνδεση λιμένος και αερολιμένος με στόχο την ανάπτυξη της κρουαζιέρας.

Ένα μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης προϋποθέτει τη μετατροπή των κρατικών αερολιμένων σε ανώνυμες εταιρείες με δικό τους προϋπολογισμό και διοίκηση που θα είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία και την ανάπτυξη του κάθε αερολιμένα. Μέτοχοι των εταιρειών αυτών μπορούν να είναι και οι οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή ακόμα, ακολουθώντας το γαλλικό μοντέλο, και τα τοπικά επιμελητήρια. Εάν ένας δήμος θέλει να διατηρεί το τοπικό αεροδρόμιο μπορεί να το πράξει ιδίοις εξόδοις. Γιατί να το πληρώνει ο κάθε Έλληνας φορολογούμενος που δεν το χρησιμοποιεί; Προϋποθέτει επίσης ότι η ΥΠΑ θα αποκτήσει αποκλειστικά ρυθμιστικό και εποπτικό ρόλο αποδεσμευόμενη από τη διαχείριση και την ανάπτυξη των αερομεταφορών γενικότερα.

Συμπερασματικά, η έλλειψη σύγχρονου θεσμικού πλαισίου δυσχεραίνει τις ιδιωτικοποιήσεις κρατικών αερολιμένων. Γι’ αυτό και επείγει η προώθηση του σχετικού νομοσχεδίου προς διαβούλευση με όλους τους φορείς και την αγορά και εν τέλει προς ψήφιση. Διότι εκτός από τα (κρατικά) λεφτά, δεν υπάρχει πλέον και χρόνος: μας φεύγουν δυστυχώς (και αυτοί) οι επενδυτές!
 Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ (άρθρο του Παναγιώτη Καμπούρογλου)

3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

H Ελληνική ακτογραμμή είναι μοναδική στο κόσμο και μη συγκρίσιμη με άλλα μέρη, οπότε η ιδιαιτερότητας της δεν αντιμετωπίζεται υιοθετώντας μοντέλα άλλης χώρας, αλλά γεννώντας μοντέλα βιώσιμα. Επίσης σαν σύνολο τα αεροδρόμια είναι κερδοφόρα αφού αυτά με τα κέρδη καλύπτουν εκείνα με τις ζημίες. Εκτός αν εννοείτε πως κατά τη πώληση σε επενδυτή, ο οποίος φυσικά ενδιαφέρεται για το κέρδος και καλά κάνει, είναι να πωληθούν τα κερδοφόρα και να μείνουν στο κράτος τα ζημιογόνα "σπάζοντας" τη κάλυψη της ζημίας από τα κερδοφόρα που ήδη θα έχουν πωληθεί. Τ' αεροδρόμια αποτελούν πύλη για έναν όμορφο προορισμό. Οι εμπορικές δραστηριότητες γιατί να τονώσουν την τοπική κοινωνία όταν η αγορά της ξεδιπλώνεται στα μοναδικά σοκάκια της. Αν θέλει κάποιος να πάει διακοπές στο Mall μπορεί να το κάνει. Πιλοτικά για να μη πέσουμε έξω θα μπορούσαμε να "στήσουμε" ένα αεροδρόμιο στη Σαχάρα με πολλές εμπορικές δραστηριότητες για να εξετάσουμε τι ελκύει τον επιβάτη. Ο ιατρικός τουρισμός, ο αγροτουρισμός είναι δραστηριότητες που παρατείνουν τη τουριστική διάρκεια και εφαρμόζονται ήδη στη Πελοπόννησο που παρατηρείτε και αύξηση του τουρισμού. Επίσης, το μόνο εν δυνάμει μοντέλο βιώσιμο είναι αυτό της Κίνας το οποίο στηρίζεται στη επέκταση των δημόσιων επιχειρήσεων σε άλλες χώρες προσθέτοντας στο κρατικό κορβανά έσοδα. Άλλα επειδή δε θέλω να αυτοαναιρεθώ χρησιμοποιώντας άλλα μοντέλα απλά θα πω είτε ιδιωτικά είτε κρατικά χρειάζεται σωστή διοίκηση. Οι δυνάμεις στη φύση εμφανίζονται κατά ζεύγη. Μόνο ιδιωτικό μοντέλο δεν επιβιώνει όπως και το αντίθετο, μόνο κρατικό. Δύο βιομηχανικές επαναστάσεις και στις δύο τα θεσμικά όργανα ήταν εκείνα που έριξαν τα λεφτά για να συμμετάσχουν οι ιδιώτες και αυτοί με το δικό τους μικρότερο κομμάτι για να επιτύχουν το μέγιστο όφελος. Οι επιδοτήσεις χρησιμοποιούνται για να μην είναι αποκομμένα τα νησιά μας καθώς κανένας ιδιώτης δεν αναλαμβάνει το κόστος εξυπηρέτησης από τη στιγμή που δεν είναι κερδοφόρο όπως και στις ακτοπλοϊκές γραμμές. Τα κράτη δεν είναι εταιρείες και για αυτό ορισμένα νευραλγικά κομμάτια πρέπει να λειτουργούν με ζημία προς όφελος αποκομμένων περιοχών. Εάν όμως το Κράτος είναι εταιρεία τότε ναι συμφωνώ, να σταματήσουμε να τα χρηματοδοτούμε, αφού δε μας παίρνει, και ν' αναλάβουν όπως ήδη κάνουν οι Τούρκοι που και πιο κοντά είναι και πιο εύρωστοι είναι. Η Dogus ήδη μετοχικά αποκτά μερίδιο στις μαρίνες.

Φιλικά
Gondel

Ανώνυμος είπε...

Πολύ ωραίο άρθρο!!!

«Κατατοπιστικό», και κυρίως ανιδιοτελές!!!

Το μοντέλο που υποστηρίζει ο κ. Τάδε είναι αυτό του ελλειμματικού στον τεομέα του αεροπορικού έργου «Ελ. Βενιζέλος».

Ξέχασε ο κ. Τάδε να σκεφτεί ότι τα νησιά χρειάζονται αεροπορικό έργο και όχι πολυκαταστήματα γύρω ή εντός των αερολιμένων

Αλλά μας μίλησε και για κόστος, ο κ. Τάδε. Μας είπε για το Σπατόσημο - που δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένας ακόμα φόρος στις πλάτες μας, αλλά ξέχασε να πει ότι κάθε χρόνο τα τέλη αεροδρομίου χαρίζονται στις εταιρείες (ώστε να έχουν «κίνητρο») και ότι για ανάλλογες προσφερόμενες υπηρεσίες με αυτές που παρέχει η Ελλάδα, άλλα κράτη χρεώνουν υπέρδιπλάσια (ανά μίλι).

Τέλος, η πρόταση για δημοτικά αεροδρόμια (που «σούρνετται» εδώ και χρόνια στα στόματα διαφόρων κ. Τάδε) είναι πρακτικώς ανέφικτη, αφού τα «μικρά» αεροδρόμια είναι εκ των πραγμάτων ελλειμματικά και η λειτουργία τους στηρίζεται από τα έσοδα των μεγάλων (αυτών που οι κ, Τάδε θέλουν να μετατρέψουν σε super market)

Το τι θα σημάνει το κλείσιμο (γιατί αυτό σημαίνει να περάσουν στους δήμους) των «μικρών» αεροδρομίων για τις τοπικές κοινωνίες, δεν μας το είπε ο κ. Τάδε.

Αλλά βέβαια, ο κ. Τάδε βλέπει την χώρα ως εταιρεία και όχι ως κράτος, οπότε δικαιολογείται

Ανώνυμος είπε...

Για να ξέρουμε τι λέμε και τι διαβάζουμε:

Ποιος είναι ο αρθρογράφος;

«Ο κ. Παναγιώτης Καμπούρογλου είναι Περιφερειακός Διευθυντής της ICTS Europe στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και Διευθύνων Σύμβουλος της ICTS Hellas.

Είναι κάτοχος πτυχίου Νομικής Σχολής από το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Βερολίνου και έχει εργαστεί σε διάφορες θέσεις στην Κολωνία, Βρυξέλες και Αθήνα.

Ανάμεσα σε άλλες δραστηριότητες ο κ. Καμπούρογλου είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επανδρωμένων Υπηρεσιών Ασφαλείας.»

http://www.icts.gr/%CE%B3%CE%BD%CF%89%CF%81%CE%AF%CF%83%CF%84%CE%B5-%CE%BC%CE%B1%CF%82-icts-hellas/%CE%B4%CE%B9%CE%BF%CE%AF%CE%BA%CE%B7%CF%83%CE%B7-icts-hellas/

Ποια είναι η ICTS;

«H ICTS Hellas από την ίδρυσή της το 1987 είναι μέλος της ICTS Europe Holding BV, ειδικεύεται στην παροχή ολοκληρωμένων λύσεων ασφαλείας στο χώρο των αερομεταφορών, των αερολιμένων και λιμένων καθώς και άλλων εγκαταστάσεων υψηλού κινδύνου.

Υπό τη διοίκηση της ICTS Hellas λειτουργούν επίσης οι θυγατρικές στις χώρες που ανήκουν στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης (Ιταλία, Κύπρος και Αλβανία).

Με απόλυτη προσήλωση στις αξίες μας και στη διασφάλιση των αναγκών των πελατών μας:

- Εκπαιδεύουμε άρτια το ανθρώπινο δυναμικό μας
- Διαχειριζόμαστε πάνω από 2.000.000 επιβάτες ετησίως
- Ελέγχουμε πάνω από 4.000.000 χειραποσκευές κάθε χρόνο
- Εντοπίζουμε στους ελέγχους μας περισσότερα από 350.000 επικίνδυνα/ απαγορευμένα αντικείμενα ετησίως
- Ελέγχουμε πάνω από 5,5 εκατομμύρια ταξιδιωτικά έγγραφα και κάρτες επιβίβασης το χρόνο
- Εξυπηρετούμε πάνω από 40.000 επιβάτες κρουαζιέρας ετησίως, συνδέοντας τους λιμένες με τους αερολιμένες στους σημαντικότερους τουριστικούς προορισμούς της Ελλάδας
- Ελέγχουμε πάνω από 120.000 φορτία ετησίως σε διεθνείς κρατικούς λιμένες – πύλες εξόδου προς την Κεντρική και τη Δυτική Ευρώπη.»

http://www.icts.gr/%ce%b3%ce%bd%cf%89%cf%81%ce%af%cf%83%cf%84%ce%b5-%ce%bc%ce%b1%cf%82-icts-hellas/

Όπως καταλάβατε, δουλειά ψάχνει ο κ.Καμπούρογλου