Οι αναρτήσεις μέσα από τις φωτογραφίες

Δευτέρα 5 Νοεμβρίου 2012

FIR ελληνικό ή απαιτητό και διαχειριστικά ελεγχόμενο εκτός Ελλάδος;


Με ποιο τρόπο έστω και τώρα μπορούμε να αλλάξουμε ρότα.
Με ποιο τρόπο θα εδραιώσουμε την αξιοπιστία μας και να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη των ευρωπαίων…
Πως θα εκσυγχρονίσουμε τις εγκαταστάσεις μας με το λιγότερο οικονομικό κόστος.
Πως θα κερδίσουμε έσοδα ως χώρα από την αύξηση των τελών υπέρπτησης.
Αντί λοιπόν να τα «βάζουμε» με τους τεχνοκράτες οικονομικούς παράγοντες και πολιτικούς, ας κάνουμε το αυτονόητο, ας ελέγξουμε, ας ταρακουνήσουμε και γιατί όχι ας αλλάξουμε τους ειδικούς και τους πλέον αρμόδιους, οι οποίοι παρακολουθούν ως θεατές τα γεγονότα και «δρουν» με βάση τα θέλω και όχι τα πρέπει.


Στα πλαίσια της ολοκλήρωσης και υλοποίησης  του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού η χώρα μας συμμετέχει με ομάδες εργασίας υπαλλήλων της ΥΠΑ στις δραστηριότητες και τις εργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Στόχος των εργασιών είναι η διαλειτουργικότητα των διαδικασιών του Ευρωπαϊκού Δικτύου Διαχείρισης της Εναέριας Κυκλοφορίας.


Σύμφωνα με τον κανονισμό  (EC) No 549/2004 (the framework Regulation), διαλειτουργικότητα σημαίνει ένα σύνολο από λειτουργικές, τεχνικές και επιχειρησιακές ιδιότητες που απαιτούνται από τα διάφορα συστήματα και συστατικά μέρη του Ευρωπαϊκού Δικτύου Διαχείρισης της Εναέριας Κυκλοφορίας  και των διαδικασιών επιχειρησιακής λειτουργίας του με στόχο να την καταστήσουν ασφαλή, αδιάλειπτη και αποτελεσματική.







Η διαλειτουργικότητα επιτυγχάνεται όταν έχουμε συστήματα και συστατικά μέρη τα οποία είναι σύμφωνα με τις βασικές-θεμελιώδεις απαιτήσεις.
Ο κανονισμός (EC) No 552/2004 (the interoperability Regulation) εστιάζει στη διαλειτουργικότητα  των συστημάτων ,των συστατικών μερών και των σχετικών διαδικασιών του Ευρωπαϊκού Δικτύου Διαχείρισης της Εναέριας Κυκλοφορίας.
Στόχος του είναι να εξασφαλίσει ότι οι επικυρωμένες «αρχές» (concepts)  και τεχνολογίες μπορούν να υλοποιηθούν έγκαιρα και αποτελεσματικά.
Οι ακόλουθοι οκτώ τομείς βρίσκονται υπό επεξεργασία:
·         aeronautical information services,
·         airspace management,
·         air traffic flow management,
·         air traffic services,
·         communications,
·         navigation,
·         surveillance, and
·         meteorological information.

Σε πρώτη φάση δίδεται έμφαση στα συστήματα επιτήρησης και στην ανταλλαγή δεδομένων.

Η χώρα μας και η ΥΠΑ πρέπει να ανταποκριθεί στις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει, έτσι ώστε να αποτελέσει ισότιμο εάν όχι κυρίαρχο μέλος στην Ευρύτερη περιοχή όσον αφορά την Διαχείριση της Εναέριας Κυκλοφορίας.

Η σημασία των ανωτέρω για την Εθνική μας πολιτική και την ανάδειξη της γεωστρατηγικής μας θέσης είναι προφανής. Σε περίπτωση που δεν ανταποκριθούμε μπορεί η διαχείριση του εναερίου χώρου να δοθεί σε άλλη χώρα που ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις και στην Ελλάδα να παραμείνει ένας ρόλος «βοηθού» με τεράστια οικονομική ζημιά.

Οι υποχρεώσεις της Ελλάδας, διατυπώνονται με σαφήνεια στην αναφορά του «Performance Review Body» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι οποίες πρέπει να υλοποιηθούν από την αρμόδια Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ώστε να είναι συμβατή με τις ανειλημμένες υποχρεώσεις.

Η κατάσταση των συστημάτων Επιτήρησης και Επεξεργασίας δεδομένων περιγράφεται εν συντομία κατωτέρω.

SURVEILLANCE & DATA PROCESSING SYSTEMS

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ :

Τα συστήματα «Επιτήρησης» και «Επεξεργασίας δεδομένων» της ΥΠΑ λειτουργούν κανονικά και οι επιδόσεις τους βρίσκονται εντός των ορίων που καθορίζονται από τα πρότυπα ICAO &  EUROCONTROL.

Το ανωτέρω πιστοποιείται από μετρήσεις ποσοτικής και ποιοτικής απόδοσης που εκτελούνται συνεχώς από Ομάδα αξιολόγησης η οποία έχει συσταθεί και λειτουργεί πολλά χρόνια τώρα.

Τα συστήματα όμως αυτά βρίσκονται «εκτός εποχής» όπως θα αναλυθεί  στη συνέχεια ανά σύστημα.

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ :

Όλα τα αναφερόμενα συστήματα πλην εκείνων του Αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» έχουν ολοκληρώσει εδώ και αρκετά χρόνια τον κύκλο ζωής τους. Εγκαταστάθηκαν το διάστημα 1991-1993 και μετά από 20 και πλέον χρόνια είναι απόλυτα φυσικό να δοκιμάζονται τα όρια αντοχής τους και να μην υποστηρίζονται τεχνικά από τους κατασκευαστικούς οίκους.

 Συνεχίζουν όμως να λειτουργούν και να παρέχουν πληροφορία «Επιτήρησης» στους ΕΕΚ.

Είναι απόλυτα φυσιολογικό μετά από τόσα χρόνια να εμφανίζουν βλάβες συχνότερα από το παρελθόν, οι οποίες πολλές φορές είναι δυσκολότερο να αποκατασταθούν είτε λόγω σοβαρότητας της βλάβης είτε λόγω έλλειψης ανταλλακτικών.

Εάν στα ανωτέρω λάβουμε υπόψη και την έλλειψη της απαιτούμενης υποστήριξης  (πληρωμή επισκευών, αγορά ανταλλακτικών κλπ) τα τελευταία χρόνια, λόγω της οικονομικής κρίσης και της δυσπραγίας των οικονομικών Υπηρεσιών της ΥΠΑ, είναι εύκολο να αντιληφθούμε ότι το πρόβλημα αποκτά σταδιακά μεγάλες και υψηλού ρίσκου διαστάσεις.

Το πρόβλημα υποστήριξης επηρεάζει και νεώτερα συστήματα σαν αυτά του Αεροδρομίου  «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Όλα τα ανωτέρω αναφερόμενα ισχύουν και για όλες τις εγκαταστάσεις υποστήριξης που περιλαμβάνουν αυτόματα συστήματα Παροχής ηλεκτρικής ενέργειας (κύριας- (ΔΕΗ), εφεδρικής –(ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη) και αδιάλειπτης ενέργειας - UPS).   Η άρτια και αποτελεσματική τεχνική υποστήριξη των εγκαταστάσεων αυτών συμβάλουν καθοριστικά στην διασφάλιση της απρόσκοπτης λειτουργίας και στην εξασφάλιση ποσοστού διαθεσιμότητας που δύναται να φθάσει και το100%.

Που βρισκόμαστε σήμερα αλλά και που θα έπρεπε να βρισκόμαστε.

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ «ΕΠΙΤΗΡΗΣΗΣ».

Όλα τα συστήματα «Επιτήρησης» της ΥΠΑ λειτουργούν με τον παλιό κλασσικό τρόπο ( A/C  Mode).

Σύμφωνα με ανειλημμένη υποχρέωση της Ελλάδας μέχρι το τέλος του 2012 θα έπρεπε να καλύπτουμε το 50% της διερχόμενης κυκλοφορίας  (En route- ΑΤΗΙΝΑΙ & MAKEDONIA ΑCC) και των τερματικών περιοχών (APP areas) με Mode s.

Δεν έχει δημοσιοποιηθεί και κατά συνέπεια δεν είναι απόλυτα γνωστό αν και ποια διευθέτηση έχει γίνει για το θέμα αυτό μέχρι σήμερα, όμως είναι σίγουρο με τους ρυθμούς που λειτουργούμε και την αποτελεσματικότητα την οποία έχουμε επιδείξει σε άλλους τομείς, ότι για μια ακόμη φορά θα είμαστε ανακόλουθοι και αναξιόπιστοι.

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ

Το σύστημα PALLAS έχει υποστεί σειρά αναβαθμίσεων για να λειτουργεί ακόμη αξιοπρεπώς και να υποστηρίζει νέες ανάγκες (όπως  π.χ. το  Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» κλπ).

Είναι παρόλα αυτά ένα σύστημα «εκτός εποχής» (φιλοσοφία επεξεργασίας mosaic της δεκαετίας 1980), χωρίς δυνατότητα υποστήριξης του Πανευρωπαϊκά χρησιμοποιούμενου πρωτοκόλλου ASTERIX και σύγχρονων συστημάτων «Επιτήρησης» όπως Mode s, MLAT, ADS κλπ.

Τα ανωτέρω αναφερόμενα, το καθιστούν απολύτως ανεπαρκές για οποιαδήποτε χρήση στο μέλλον και βεβαίως μη συμβατό με οποιαδήποτε απαίτηση διαλειτουργικότητας (interoperability) σύμφωνα με τις απαιτήσεις για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό, με ότι αυτό συνεπάγεται σε εθνικό επίπεδο.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ «ΕΠΙΤΗΡΗΣΗΣ»

Επιλογή 1: Αντικατάσταση σταδιακά  όλων των συστημάτων με καινούρια λειτουργίας Mode s με παράλληλη ανάπτυξη συστημάτων MLAT (MULTILATERATION) και στη συνέχεια ADS. Τα τελευταία μας εξασφαλίζουν την παράλληλη εάν όχι πρωτοπόρα πορεία μας με τον Οδικό χάρτη της ECAC.

Επιλογή 2: Πηγαίνουμε κάνοντας ένα τεχνολογικό άλμα, το οποίο όμως είναι απολύτως συμβατό και ασφαλές, σε συστήματα MLAT (MULTILATERATION) και στη συνέχεια ADS. Η επιλογή αυτή μας εξασφαλίζει συμβατότητα με τη λειτουργία Mode s, την παράλληλη εάν όχι πρωτοπόρα πορεία μας με τον Οδικό χάρτη της ECAC και μας εξοικονομεί πολλά χρήματα από την αντικατάσταση των συστημάτων radar.

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ

Εδώ η πρόταση δεν μπορεί παρά να είναι μία : Αντικατάσταση του PALLAS.

Αντικατάσταση και όχι αναβάθμιση. Όποια εξοικονόμηση χρημάτων γίνει με προτεινόμενη αναβάθμιση θα καταλήξει σε πολύ μεγαλύτερο κόστος σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Στην αντικατάσταση του συστήματος θα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη τα παρακάτω:

Το PALLAS αποτελείται πολύ χοντρικά από το σύστημα επεξεργασίας δεδομένων radar ( Radar Data Processing System-RDPS), το σύστημα επεξεργασίας δεδομένων πτήσεων ( Flight Data Processing System- FDPS) και το επιχειρησιακό σύστημα οθονών ( Operational Display System).

Όλα τα παραπάνω σε χοντρικό διάγραμμα χωρίς περιττές λεπτομέρειες.

Σύστημα επεξεργασίας δεδομένων radar ( Radar Data Processing System-RDPS):

Έχουμε τη δυνατότητα ως Κράτος μέλος να πάρουμε από το EUROCONTROL δωρεάν το λογισμικό για το σύστημα ARTAS (ATM surveillance Tracker and Server) και αγοράζουμε μόνο το απαραίτητο υλικό μέρος, το οποίο είναι μικρού κόστους.

Αποφεύγουμε με αυτό τον τρόπο έκδοση προδιαγραφών, αξιολογήσεις (έχουν ήδη γίνει και πιστοποιηθεί από ομάδες εργασίας του EUROCONTROL) και πληρωμή ακριβών λογισμικών.

Σύστημα επεξεργασίας δεδομένων πτήσεων ( Flight Data Processing System- FDPS):

Αγοράζουμε όποιο προταθεί για να συνεργασθεί με το  ARTAS.  

Επιχειρησιακό σύστημα οθονών ( Operational Display System):

Εξετάζουμε τη δυνατότητα να διατηρηθεί αυτό που ήδη έχουμε ή μέρος αυτού (π.χ. οι οθόνες κλπ) με στόχο τη μείωση του κόστους στο ελάχιστο.

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΜΕ ΤΟ ΠΑΛΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ PALLAS;

Το διατηρούμε ως έχει και αποτελεί την « last resort» λύση στην περίπτωση που κάτι δεν πάει καλά με το σύστημά μας (βλάβη, κατάρρευση κλπ)  επιτυγχάνοντας  έτσι πολύ υψηλές τιμές διαθεσιμότητας.

Επισημάνσεις

Οι επισημάνσεις απευθύνονται στον αρμόδιο Υπουργό.

Οι προτάσεις που συνοπτικά περιγράφονται ανωτέρω δεν είναι δυνατόν να υλοποιηθούν από μια ΥΠΑ με τις στρεβλώσεις και τις συντεχνιακές λογικές που ακόμη επικρατούν.

Η τοποθέτησης νέας διοίκησης στην ΥΠΑ η οποία θα προέρθει με αυστηρή αξιοκρατική επιλογή ΟΧΙ με συμμετοχή υπάλληλων ΥΠΑ είναι και μονόδρομος και εθνική ανάγκη.

Θα είναι καταστροφικό αν εξακολουθήσουμε να αναθέτουμε καθήκοντα διοικητών και υποδιοικητών σε υπάλληλους της ΥΠΑ.

Όλα τα θέματα και τα προβλήματα που άπτονται, της εφαρμογής των ευρωπαϊκών κανονισμών και του εκσυγχρονισμού και της βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών θα πρέπει να αντιμετωπίζονται άμεσα και αποτελεσματικά, σύμφωνα με τα ισχύοντα σε όλα τα ευρωπαϊκά κράτη.

1 σχόλιο:

el είπε...

EL

ΠΟΙΟΙ ΑΡΑΓΕ ΕΙΝΑΙ ??????

EL