Οι αναρτήσεις μέσα από τις φωτογραφίες

Τρίτη 26 Αυγούστου 2014

Μοντέλο εργολαβίας α λα ελληνικά



Αεροδρόμιο Ιωαννίνων



Το «Βασιλεύς Πύρρος» εκσυγχρονίζεται από το 2006, όταν και δημοπρατήθηκαν τα έργα, ύψους 52 εκατ. ευρώ (ο εργολάβος είχε υποσχεθεί έκπτωση 50%!), με πρώτη ημερομηνία παράδοσης τον Μάιο του 2009. Τα τελευταία... προγνωστικά κάνουν λόγο για τον Φεβρουάριο του . 

Σε κενά… εδάφους «σέρνονται» από τα τέλη του 2006 τα έργα εκσυγχρονισμού στο διεθνές αεροδρόμιο Ιωαννίνων, το οποίο είναι το μόνο που εξυπηρετεί ολόκληρη την Περιφέρεια της Ηπείρου. Με βάση το αρχικό χρονοδιάγραμμα, οι νέες εγκαταστάσεις έπρεπε να λειτουργούν από τον Μάιο του 2009, αλλά παράταση στην παράταση βρίσκονται ακόμη στη φάση κατασκευής και -με την τελευταία (12/8/2014) απόφαση του αρμόδιου γενικού γραμματέα του υπουργείου Υποδομών Στράτου Σιμόπουλου- προβλέπεται να παραδοθεί τον Φεβρουάριο του 2016 (το «Ελ. Βενιζέλος» κατασκευάστηκε μέσα σε μια τετραετία)!
Το χρονικό
Έχει ενδιαφέρον ότι στο επίσημο έγγραφο του αρμόδιου υπουργείου γίνεται λόγος για «απρόβλεπτες περιστάσεις», ενώ διευκρινίζεται ότι «η καθυστέρηση δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα του αναδόχου», επομένως οι εργολάβοι θα πάρουν αναθεωρήσεις τιμολογίων και κυρίως αποζημίωση από τον δημόσιο κορβανά…
Οι προβλεπόμενες κατασκευές στο «Βασιλεύς Πύρρος», όπως είναι η επίσημη ονομασία του αεροδρομίου, θεωρούνται μεσαίας κλίμακας, αφού περιλαμβάνουν νέο κτίριο αεροσταθμού περίπου 10.000 τ.μ., από τα οποία τα μισά είναι υπόγεια, χώρους στάθμευσης για πέντε αεροσκάφη με συνολική επιφάνεια 43.000 τ.μ., συνδετήριους διαδρόμους προσγείωσης-απογείωσης, νέο πύργο ελέγχου και υπαίθριο χώρο στάθμευσης οχημάτων. Στη συνέχεια έγιναν σημαντικές αλλαγές, με σπουδαιότερη την ακύρωση του εμπορευματικού σταθμού με εντολή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).
Τα έργα, με προϋπολογισμό 52 εκατ. ευρώ, δημοπρατήθηκαν στα μέσα του 2006 με το πολυδιαφημισμένο μειοδοτικό σύστημα, που είχε θεσμοθετήσει ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ και η εφαρμογή του οδήγησε σε εργολαβίες-φαντάσματα. Βασική αιτία ήταν οι μεγάλες εκπτώσεις που έδιναν οι εργολάβοι, οι οποίοι επιδίωκαν να αναλάβουν ένα έργο και στη συνέχεια να πετύχουν την αναθεώρηση του προϋπολογισμού του και αποζημιώσεις.
Το αεροδρόμιο Ιωαννίνων έχει όλα τα «συμπτώματα» που το κατατάσσουν στα σύγχρονα «γιοφύρια της Άρτας»:
*Οι εργολάβοι που ανέλαβαν τις κατασκευές έδωσαν έκπτωση πάνω από 50% και ανέλαβαν το έργο με προσφορά 25,14 εκατ. ευρώ. Τρία χρόνια μετά, τον Ιούλιο του 2009, με υπουργική απόφαση πήραν «πανωπροίκι» 3,93 εκατ. ευρώ με συμπληρωματική σύμβαση.
*Ως τις αρχές του 2012 είχαν εισπράξει πάνω από 32 εκατ. ευρώ, αλλά και τέσσερις παρατάσεις, από τις οποίες η τελευταία προέβλεπε την ολοκλήρωση των έργων στις 11 Αυγούστου 2014.
*Πριν λήξει η προθεσμία, οι αρμόδιοι του υπουργείου και της ΥΠΑ διαπίστωσαν ότι έπρεπε να γίνουν αλλαγές στα έργα.
*Τα έργα διακόπηκαν και ακολούθησαν νέες μελέτες για τον αεροσταθμό που διαβιβάστηκαν -με τους γνωστούς ρυθμούς του Δημοσίου- στις αρμόδιες υπηρεσίες για γνωμοδότηση ή έγκριση.
Στις 30 Ιουλίου 2014 η αρμόδια υπηρεσία αεροδρομίων του υπουργείου Υποδομών διαπίστωσε ότι «το τεχνικό αντικείμενο του έργου έχει κατασκευαστεί σε ποσοστό 100%, εκτός από τις εργασίες κατασκευής του κτιρίου του αεροσταθμού και του περιβάλλοντος χώρου κυκλοφορίας και στάθμευσης», με άλλα λόγια ούτε τα μισά από τα προβλεπόμενα! Ακολούθησε η απόφαση του Στράτου Σιμόπουλου που δίνει σχεδόν δύο χρόνια για να συμπληρωθούν οι κατασκευές, χωρίς να υπάρχει βεβαιότητα ότι θα είναι και η τελική ημερομηνία λειτουργίας των νέων εγκαταστάσεων.
Πιθανόν, λόγω των καθυστερήσεων στα έργα, οι εγκαταστάσεις στα Γιάννενα δεν περιλαμβάνονται στα 22 περιφερειακά αεροδρόμια που πέρασαν στην αρμοδιότητα του ΤΑΙΠΕΔ και έχει ήδη ολοκληρωθεί η πρώτη φάση του διαγωνισμού, για να μεταβιβαστούν σε ιδιώτες επενδυτές. Αυτό σημαίνει ότι κατατάσσεται στα αεροδρόμια που θα παραμείνουν στο Δημόσιο και θα μεταβιβαστούν στην Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Περιφερειακών Αερολιμένων (ΑΕΔΙΠΑ).
Της Χαράς Τζαναβάρα
Η Εφημερίδα των Συντακτών

Δεν υπάρχουν σχόλια: