Οι αναρτήσεις μέσα από τις φωτογραφίες

Σάββατο 22 Σεπτεμβρίου 2012

Που θα πρέπει να εδράζεται το εθνικό σχέδιο για τις αερομεταφορές.


 
Άρθρο του κ. Παναγιώτη Καμπούρογλου στην εφημερίδα Ναυτεμπορική



Πώς θα «απογειωθούν» οι επενδύσεις

Ηανάπτυξη μίας αεροπορικής εταιρείας, αντί για δύο που δραστηριοποιούνται σήμερα στην Ελλάδα (Aegean, Olympic), η αναδιοργάνωση των Περιφερειακών αεροδρομίων και η συνεργασία λιμένων – αεροδρομίων – τρένου είναι ο μόνος δρόμος για να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά της η Ελλάδα στον τομέα των αερομεταφορών και να προσελκύσει επενδύσεις, επιφέροντας δυνητικά μια αύξηση των εσόδων από τις μεταφορές στο 5% του ΑΕΠ όπως ισχύει σήμερα στην ΕΕ.




Αυτό αναφέρει, μεταξύ άλλων, σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «Ν» ο Παναγιώτης Καμπούρογλου, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων ασφαλείας ICTS Hellas και εκτελεστικός διευθυντής Νοτιο-Ανατολικής Ευρώπης.

To 2,5% του ΑΕΠ

Σημειώνεται ότι, οι αερομεταφορές αντιπροσωπεύουν το 2,5% του ελληνικού ΑΕΠ υποστηρίζοντας άμεσα και έμμεσα πάνω από 100.000 άτομα και αποφέροντας περίπου 3,5 δισ. Ευρώ στα κρατικά ταμεία.

Ένα εθνικό σχέδιο για τις αερομεταφορές, κατά τον κ. Καμπούρογλου, θα πρέπει να εδράζεται σε πέντε άξονες:

Πρώτον, στην ανάπτυξη μιας ισχυρής ιδιωτικής αεροπορικής εταιρείας με έδρα την Ελλάδα. Επιτυχημένο παράδειγμα αποτελεί η Turkish Airlines, η οποία – εκτός της εξάπλωσης του δικτύου της – θεωρείται για δεύτερη συνεχή χρονιά ως μία από τις 10 καλύτερες αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως, η μόνη ευρωπαϊκή. Χρειάζεται επίσης να δοθούν κίνητρα για την προσέλκυση φθηνών πτήσεων στην Αθήνα και την περιφέρεια, ιδιαίτερα σε ώρες και περιόδους χαμηλής ζήτησης.

Δεύτερον, στην αναδιοργάνωση των κρατικών αεροδρομίων, καθώς το υφιστάμενο μοντέλο διοίκησης των Κρατικών Αερολιμένων από μια κεντρική Υπηρεσία (ΥΠΑ) έχει ουσιαστικά καταρρεύσει και έχει οδηγήσει σε στρεβλώσεις του ανταγωνισμού, χαμηλό επίπεδο υπηρεσιών και μη ανταγωνιστικές χρεώσεις όπως για παράδειγμα μέσω του «Σπατόσημου». Τα κρατικά αεροδρόμια οφείλουν να μετατραπούν άμεσα σε Ανώνυμες εταιρείες με δικό τους προϋπολογισμό. Οι νέες διοικήσεις των Αερολιμένων θα είναι υπεύθυνες για τη λειτουργία, την ασφάλεια και την ανάπτυξή τους. Μη οικονομικά βιώσιμοι Αερολιμένες οφείλουν να αναστείλουν τη λειτουργία τους ώστε να σταματήσει η στρέβλωση του ανταγωνισμού.

Τρίτον, στην αποτελεσματική διασύνδεση των μεταφορικών μέσων μεταξύ τους μέσω της δημιουργίας πολυτροπικών πλατφόρμων (λιμάνια, πλοία, αεροδρόμια, τρένα κτλ). Ως βασικές πύλες εισόδου στην Ελλάδα και προώθησης προς την Ε.Ε., τα αεροδρόμια Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, Αράξου, Αλεξανδρούπολης θα είναι πυλώνες ενός εθνικού σχεδίου ανάπτυξης «έξυπνων» ευρωπαϊκών μεταφορών.

Τέταρτον, στην υλοποίηση μιας νέας τιμολογιακής πολιτικής που θα εδράζεται στις αρχές της διαφάνειας, του ανταποδοτικού τέλους, της υφιστάμενης ζήτησης, του όγκου επιβατών και φορτίου, καθώς και σε περιβαλλοντικά κριτήρια. Μια εθνική τιμολογιακή πολιτική – που συνιστά άλλωστε εφαρμογή των επιταγών της Ε.Ε. – είναι ζητούμενο για τον εξορθολογισμό και τη βελτίωση της χαμηλής ανταγωνιστικότητας του κλάδου. Τυχόν απώλειες εσόδων, όπως αυτών από τη σταδιακή κατάργηση του “Σπατόσημου” θα αντισταθμιστούν από έσοδα εμπορικών εκμεταλλεύσεων και την αυξημένη κίνηση επιβατών και φορτίου.

Πέμπτον, στη θέσπιση ενός σύγχρονου νομοθετικού πλαισίου για τον τρόπο λειτουργίας των Αερομεταφορών και Αερολιμένων στην Ελλάδα. Η έλλειψη θεσμικού πλαισίου και αποτελεσματικού ελεγκτικού μηχανισμού αποτελεί την κύρια τροχοπέδη στις ιδιωτικοποιήσεις των Κρατικών Αερολιμένων. Κανένας επενδυτής δε θα δελεαστεί αν δεν γνωρίζει το ισχύον καθεστώς λειτουργίας των Αερολιμένων. Στο νέο αυτό πλαίσιο η ΥΠΑ θα πάψει να λειτουργεί τα Κρατικά Αεροδρόμια και να παρέχει τις Υπηρεσίες Εναέριας Κυκλοφορίας, αναλαμβάνοντας αμιγώς ρυθμιστικό και ελεγκτικό ρόλο.

Τέλος, όπως υπογραμμίζει, η κυβέρνηση οφείλει να σχεδιάσει την αποκρατικοποίηση των κρατικών αεροδρομίων υπό το πρίσμα του συνολικού εξορθολογισμού του κλάδου των Αερομεταφορών και των Μεταφορών.

Επιδείνωση

Η ανταγωνιστικότητα του κλάδου των αερομεταφορών στη χώρα μας, αναφέρει ο κ. Καμπούρογλου, επιδεινώνεται, προσθέτοντας «αυτό καταδεικνύουν η εκτιμώμενη μείωση των πτήσεων τσάρτερ κατά 7-9% για το τρέχον έτος, η μείωση των επιβατών στον “Ελευθέριο Βενιζέλο” κατά 11,6% το πρώτο 7μηνο του 2012 μαζί με τη συνεχιζόμενη αποχώρηση μεγάλων αεροπορικών εταιρειών, τα ακριβά τέλη και τις αποτυχημένες απόπειρες ιδιωτικοποίησης του αεροδρομίου του Καστελλίου στην Κρήτη».

Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση, επισημαίνει, ότι θέλει να αποκρατικοποιήσει μια σειρά κρατικά αεροδρόμια, να προσελκύσει επενδύσεις και να συνεισφέρει στο στρατηγικό στόχο της Ε.Ε. για μείωση των ρύπων κατά 60% μέχρι το 2050. Κάθε μία από τις επιδιώξεις αυτές, υποστηρίζει ο διευθύνων σύμβουλος της ΙCTS, έχει πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα εάν ειδωθεί ως μέρος μιας Εθνικής Στρατηγικής Ανάπτυξης Αερομεταφορών.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: