Οι αναρτήσεις μέσα από τις φωτογραφίες

Τετάρτη 6 Μαΐου 2015

Σε τροχιά άμεσης υλοποίησης η παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων.



 ΗΕλλάδα σύμφωνα με δήλωση στελέχους του ΤΑΙΠΕΔ στο πρακτορείο Reuters,  έως τις 15 Μαΐου θα οριστικοποιήσει άμεσα μια συμφωνία ύψους 1,2 δισεκ. ευρώ με την Fraport για την παραχώρηση του δικαιώματος λειτουργίας και διαχείρισης των περιφερειακών αεροδρομίων.
Εκτός αυτού θα ανοίξει και πάλι τις προσφορές για ένα πλειοψηφικό πακέτο στο λιμάνι του Πειραιά.
«Το θέμα των περιφερειακών αεροδρομίων θα ολοκληρωθεί άμεσα», δήλωσε ο αξιωματούχος αυτός, ο οποίος ζήτησε να μην κατονομασθεί, όπως μεταδίδει το βρετανικό πρακτορείο.
Ο ίδιος αξιωματούχος σημείωσε πως η Αθήνα θα προσκαλέσει τους επενδυτές να υποβάλουν έως τον Ιούλιο προσφορές για ένα πακέτο 51% του οργανισμού του μεγαλύτερου λιμανιού της Ελλάδας, με τη δυνατότητα το μερίδιο αυτό να αυξηθεί στο 67% μέσα σε πέντε χρόνια.
Εκτιμώντας την παραπάνω δήλωση του ΤΑΙΠΕΔ διαφαίνεται ότι η κυβέρνηση έχει ήδη αποφασίσει να προχωρήσει στην παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην ελληνογερμανική κοινοπραξία Fraport-Slentel.
Αξιόπιστες πηγές αναφέρουν ότι σύμφωνα με το νέο κυβερνητικό σχέδιο της αξιοποίησης των 14 αερολιμένων που περιλαμβάνει συμμετοχή του Δημοσίου στην υπό σύσταση εταιρεία παραχώρησης με συμμετοχή ανεξάρτητου μη εκτελεστικού μέλους που θα εκπροσωπεί το Δημόσιο.
Γίνεται αντιληπτό ότι  η σύμπραξη των ιδιωτών επενδυτών με φορέα του Δημοσίου ή με την συμμετοχή του Δημόσιου στην εταιρεία παραχώρησης διαφοροποιεί τους αρχικούς όρους της παραχώρησης και συνεπώς είναι σίγουρο ότι αν αυτό συναποφασιστεί το συμφωνηθέν τίμημα ύψους 1,2 δισ. Ευρώ θα μειωθεί σημαντικά. Στην κυβέρνηση αναγνωρίζουν ότι το τίμημα που έχει προσφέρει το ελληνογερμανικό σχήμα είναι αρκετά υψηλό, με τον ίδιο τον πρωθυπουργό να το έχει χαρακτηρίσει εύλογο (fair).
Εκτός της συμμετοχής του Δημοσίου στην παραχώρηση των αεροδρομίων, η κυβέρνηση προσανατολίζεται να ζητήσει μείωση της χρονικής διάρκειας παραχώρησης, καθώς και μείωση του αριθμού των αεροδρομίων. 

Η Fraport σε απάντησή της δήλωσε ότι θα ήταν πρόθυμη να εξετάσει μια περιορισμένη κρατική συμμετοχή, αλλά μόνο αν οι όροι καταστεί δυνατό να συμφωνηθούν από όλες τις πλευρές, προσθέτοντας πως ο διευθύνων σύμβουλος της Fraport Stefan Schulte συναντήθηκε την περασμένη εβδομάδα με αντιπροσώπους της Αθήνας καθώς και με τον Έλληνα υπουργό Οικονομικών κ. Γιώργο Σταθάκη και οι συνομιλίες που είχαν ήταν εποικοδομητικές.

Είχε ήδη ανακοινωθεί από την Fraport ότι η συμφωνία αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2015 ή στις αρχές του 2016, ενώ στο προηγούμενο χρονοδιάγραμμα προβλεπόταν να έχει ολοκληρωθεί κατά το γ’ τρίμηνο του 2015. 
Μέλημα της κυβέρνησης είναι να μην αυξηθούν τα τέλη των αερολιμένων, ωστόσο η σύμβαση προβλέπει ότι αυτά θα διαμορφωθούν μετά την ολοκλήρωση των έργων -4 χρόνια μετά από την εκκίνηση της παραχώρησης-  σε 18,5 ευρώ ανά επιβάτη από τα οποία 1 ευρώ (ανά επιβάτη) θα καταβάλλεται στο Δημόσιο
Ταυτόχρονα, όμως, επιδιώκουν το Δημόσιο να έχει αυξημένο ρόλο.
Ως εκ τούτου, η τοποθέτηση μέλους στη διοίκηση της εταιρείας παραχώρησης θα μπορούσε να εξυπηρετήσει το στόχο του Δημοσίου για ενισχυμένο ρόλο. 
Ωστόσο, μένει να φανεί εάν πρόκειται για κινήσεις διαπραγματευτικής τακτικής της ελληνικής πλευράς με δεδομένο και το ότι εάν δεν ολοκληρωθεί η συμφωνία με την τρόικα δεν αναμένεται να “κλείσει” κάποιο έργο αξιοποίησης κρατικής περιουσίας.

Να θυμίσουμε ότι λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου, η Fraport είχε παρουσιάσει το έργο της αποκρατικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων στο πλαίσιο του 14ου διεθνούς επιχειρηματικού φόρουμ που έλαβε χώρα στην Φρανκφούρτη.

Σε αυτό είχαν παρουσιαστεί τα μεγέθη του έργου και η σημαντική συμβολή του στην ενίσχυση του ελληνικού τουρισμού.
Σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία της προσφοράς της, η κοινοπραξία Fraport-Slentel θα καταβάλει εφάπαξ τίμημα ύψους 1,234 δισ. ευρώ, σε ετήσια βάση, μίσθωμα ύψους 22,9 εκατ. ευρώ και ποσό που αντιστοιχεί στο 28,6% του Ebitda.

Ακόμη το συνολικό ποσό που θα καταβάλει στο Δημόσιο για τα 40 έτη παραχώρησης είναι 10,048 δισ. ευρώ, έναντι 7,258 δισ. ευρώ της επόμενης προσφοράς.

Δεν υπάρχουν σχόλια: