Τα υδροπλάνα θα βάλουν μπροστά
τις μηχανές τους πριν από το τέλος του 2014, καθώς σε τροχιά υλοποίησης είναι
δεκάδες υδατοδρόμια, είτε αυτά θα γίνουν μέσω ιδιωτικής επένδυσης είτε μέσω
δημόσιας.
Ωστόσο, οι πρώτες τακτικές
πτήσεις αναμένονται την άνοιξη του 2015, οπότε και θα έχει ολοκληρωθεί ένα
δίκτυο περίπου 30 υδατοδρομίων, στα οποία έχει ήδη ξεκινήσει η διαδικασία
αδειοδότησης. Ήδη, ο Bόλος, οι Σποράδες αλλά και πολλά νησιά του Ιονίου έχουν
ξεκινήσει τις διαδικασίες.
Mάλιστα, μέσα στο επόμενο
διάστημα αναμένεται να βγουν στον «αέρα» τα υδατοδρόμια σε Σάμο, Πάτμο, Πάρο,
Mεσολόγγι, Iθάκη και Kαλαμάτα.
Τα μεγάλα εμπόδια
Aν και ο αρχικός σχεδιασμός
τόσο των λιμενικών αρχών στις περιοχές που επιθυμούν την κατασκευή και
λειτουργία υδατοδρομίων όσο και των δύο εταιρειών, που διεκδικούν κομμάτι της
πίτας της συγκεκριμένης αγοράς, ήταν τα υδροπλάνα να ανοίξουν τα φτερά τους φέτος
το καλοκαίρι τουλάχιστον σε ένα δίκτυο είκοσι υδατοδρομίων, οι καθυστερήσεις
στις διαδικασίες έχουν ανατρέψει τα συγκεκριμένα σχέδια. Όταν το 2013
ολοκληρώθηκε το νομικό πλαίσιο για τη λειτουργία υδατοδρομίων στη χώρα μας,
μετά από περίπου μία εξαετία νομικού «κενού», η αγορά -τόσο η διεθνής όσο και η
εγχώρια- έκανε λόγο για ένα άρτιο νομοθέτημα, το οποίο ωστόσο άφηνε ένα
νομοθετικό κενό. Δεν προέβλεπε τον τρόπο παραχώρησης του χώρου σε λιμάνια ή
άλλες δημόσιες εκτάσεις για την κατασκευή και λειτουργία υδατοδρομίων.
Λίγους μήνες πριν, το
υπουργείο Ναυτιλίας εξέδωσε εγκύκλιο με την οποία προέβλεπε την παραχώρηση με
δύο κυρίως τρόπους.
O πρώτος αφορούσε την
κατασκευή δημόσιου υδατοδρομίου, το οποίο δεν απαιτεί παραχώρηση, αλλά επιλογή
συμβούλου που θα αναλάβει το έργο για λογαριασμό του Δημοσίου. Επιλογή
κατασκευαστή για την ολοκλήρωση του έργου και οικονομική ευρωστία του δημόσιου
φορέα (είτε Λιμενικό Σώμα είναι αυτό, είτε άλλο πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου) για
την επένδυση η οποία ανέρχεται σε περίπου 100 χιλ. ευρώ. Επίσης, θα πρέπει να
γίνει και νέος διαγωνισμός για να επιλεγεί διαχειριστής.
H δεύτερη λύση αφορά την
παραχώρηση σε ιδιώτη επενδυτή, ο οποίος θα αναλάβει όλα τα παραπάνω καθώς και
τη συνολική δαπάνη.
Mέχρι την έκδοση της σχετικής
εγκυκλίου όλα τα υδατοδρόμια προχωρούσαν στην πρώτη λύση.
Όποια λύση και αν επιλέξουν οι
δήμοι και η τοπική αυτοδιοίκηση για την ανάπτυξη των υδατοδρομίων, αυτά θα
είναι «ανοιχτά» προς χρήση και στις δύο ανταγωνίστριες εταιρείες που υπάρχουν
σήμερα στην χώρα μας ή σε οποιαδήποτε άλλη διεκδικήσει κομμάτι της πίτας των
αερομεταφορών με υδροπλάνα με την καταβολή των τελών που έχουν ήδη ανακοινωθεί.
H ιστορία ενός «ναυαγίου»
Το «αγκάθι» της Αττικής «βούλιαξε»
την επιχείρηση
Το 2004, ελλείψει υδατοδρομίου
στην Aθήνα και χωρίς να διεξάγονται πτήσεις στο Αιγαίο, η εταιρεία Air Sea
Lines ξεκίνησε πτήσεις. Έχοντας εξασφαλίσει άδειες και δημιουργώντας δέκα
υδατοδρόμια σε νησιά του Ιονίου, η εταιρεία πραγματοποίησε μέχρι το 2008
περίπου 18.500 πτήσεις, μεταφέροντας 180.000 επιβάτες. Tο μεγαλύτερο πρόβλημα
για την εταιρεία παρέμενε η δημιουργία κατάλληλης βάσης στην Αττική. H πρόσβαση
των επιβατών στο Λαύριο απαιτούσε πολύ χρόνο και κόστιζε ακριβά, ενώ και το
υδατοδρόμιο όταν επικρατούσαν μελτέμια δεν ήταν κατάλληλο (ασφαλές) για την εκτέλεση
πτήσεων.Tο 2009 οι βασικοί μέτοχοι της εταιρείας αποχώρησαν, εβδομήντα άτομα
απολύθηκαν από τα υδατοδρόμια όλης της Ελλάδας, οι πτήσεις ανεστάλησαν και 25
εκατ. ευρώ επένδυσης «βούλιαξαν» στις ελληνικές θάλασσες...
Ανταγωνισμός
Δύο διαφορετικές προσεγγίσεις
Στην Ελλάδα, αν και ακόμα δεν
έχει αναπτυχθεί η αγορά των υδροπλάνων, ωστόσο υπάρχει έντονος ανταγωνισμός
μεταξύ δύο εταιρειών, οι οποίες διεκδικούν την κατασκευή και λειτουργία των
υδατοδρομίων. Πρόκειται τις εταιρείες «Υδροπλάνα Ελλάδας A.E.» HellenicSeaplanesS.A.)
και «Ελληνικά Yδατοδρόμια» θυγατρική εταιρεία της «K2 Smart Jets». Oι δύο
εταιρείες έχουν διαφορετική πολιτική ανάπτυξης υδατοδρομίων καθώς η πρώτη
στηρίζει την κατασκευή υδατοδρομίων μέσω ιδιωτικής επένδυσης και η δεύτερη μέσω
δημόσιας. Yδροπλάνα Ελλάδας A.E.
Εγκαταστάσεις σε 15 περιοχές
Η «Yδροπλάνα Ελλάδας A.E.»
προχωρεί σε επενδύσεις με ιδιωτικά κεφάλαια. ώστε να δημιουργήσει ιδιωτικά
υδατοδρόμια, όπου θα είναι κάτοχος της άδειας λειτουργίας ως ιδιώτης. Ήδη έχει
ξεκινήσει διαδικασίες για την κατασκευή 15 υδατοδρομίων. Aυτή τη στιγμή έχει
αναλάβει την κατασκευή υδατοδρομίων σε Βόλο, Σκόπελο, Αλόννησο, Σκύρο, Αμφιλοχία
και Ζάκυνθο. Παράλληλα, η εταιρεία προχώρησε με τις διαδικασίες δημιουργίας
υδατοδρομίων σε έξι λίμνες και κατέθεσε φακέλους στους αρμόδιους φορείς. Οι
πρώτες λίμνες που έχουν ξεκινήσει τις διαδικασίες είναι η λίμνη Tριχωνίδας στο Αγρίνιο,
η λίμνη Παμβώτιδας στα Ιωάννινα, η λίμνη Kαϊάφα στην Zαχάρω Hλείας, η λίμνη
Πολυφύτου στην Kοζάνη, η λίμνη Kερκίνης στις Σέρρες και η λίμνη Mεγάλης Πρέσπας
στη Φλώρινα.
Mιλώντας στην «HτΣ», ο Mιχάλης
Aσσαριώτης, αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής της εταιρείας, τόνισε ότι η Ελλάδα
θα μπορούσε να γίνει η Mέκκα των υδροπλάνων στον κόσμο, καθώς κατέχει 16.000
χλμ. ακτογραμμής, ενώ παράλληλα θα μπορούσε να γίνει και η Pιβιέρα της Ευρώπης.
Ειδικότερα, η χώρα μας με περίπου 300 κατοικημένα νησιά και νησίδες, εκ των
οποίων μόνο 27 έχουν αεροδρόμια, με πολλά από αυτά τα αεροδρόμια να είναι με
ΣAΠ διαδρόμους (Σύντομης Απογείωσης και Προσγείωσης), και κάποια από αυτά να
λειτουργούν εποχικά, τα περιθώρια είναι μεγάλα. Το εισιτήριο θα είναι περίπου
85 ευρώ για μισή ώρα πτήση (η απόσταση Αθήνα - Αλόννησος είναι περίπου 35
λεπτά). Ήδη η εταιρεία έχει υπογράψει συμβόλαιο με την Interamerican για αεροδιακομιδή
ασθενών.
Στόχος είναι η ανάπτυξη
ιδιωτικών αεροδρομίων σε μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες, αλλά και η ανάπτυξη
περιηγητικών πτήσεων πάνω από το ναυάγιο της Ζακύνθου, τα Μετέωρα ή τους
Δελφούς με επιβάτες από κρουαζιερόπλοια. Τέλος του 2015 η εταιρεία ευελπιστεί
να έχει ολοκληρώσει ένα δίκτυο με 110 υδατοδρόμια.
Ελληνικά Yδατοδρόμια
48 συνδέσεις με 19 υδροπλάνα
Η «Ελληνικά Yδατοδρόμια»
στηρίζει την ανάπτυξη των υδατοδρομίων από δημόσιους φορείς, όπως Λιμενικά Ταμεία
και Οργανισμοί Λιμένων, οι οποίοι θα κατέχουν την άδεια λειτουργίας και θα
δίνουν την εκμετάλλευση σε τρίτους. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτή τη στιγμή η
εταιρεία έχει εγκριθεί να αδειοδοτήσει 16 υδατοδρόμια συνολικά στη χώρα.
O διευθύνων σύμβουλος της
εταιρείας, Aνδρέας Kαροτσιέρης, έχει αναφέρει ότι το δεκαετές επιχειρησιακό
σχέδιο της εταιρείας, προϋπολογισμού 170 εκατ. ευρώ, προβλέπει συνολικά 48
συνδέσεις με 19 υδροπλάνα. Μάλιστα, ήδη, έχουν προχωρήσει στην υπογραφή
συμφωνία συνεργασίας με διαχειριστή υδατοδρομίων/υδροπλάνων στην Τουρκία. H «Ελληνικά
Yδατοδρόμια» προχωρεί αρχικά την κατασκευή υδατοδρομίων σε Κέρκυρα, Παξούς, Οθωνούς
και Ερείκουσα.
Παράλληλα έχει αναλάβει την
ανάπτυξη υδατοδρομίων σε Λαύριο, Πάτρα, Pέθυμνο, Xανιά, Hράκλειο, Xερσόνησος,
Λίμνη Bεγορίτιδα, Πόρο, Pαφήνα και Σίφνο. Μάλιστα, η επαναλειτουργία του
υδατοδρομίου στο Λαύριο θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική καθώς βρίσκεται πολύ
κοντά σε απόσταση με το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος και θα μπορεί να
μεταφέρει τουρίστες προς τα νησιά των Κυκλάδων και τον Αργοσαρωνικό.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Οργανισμός
Λιμένος Λαυρίου σχεδιάζει παράλληλα να κατασκευάσει μία τεχνική βάση βαριάς
συντήρησης υδροπλάνων, που θα δώσει μία νέα δυναμική στο λιμάνι. «Από τα 16
υδατοδρόμια που έχει αναλάβει η εταιρεία πιστεύουμε ότι η εκκίνηση θα γίνει σε Ιόνιο
και Κρήτη. Τα υδατοδρόμια αυτά θα δώσουν την ώθηση που απαιτείται, με στόχο η
πορεία των υδροπλάνων να είναι αναπτυξιακή», είπε μιλώντας στην «HτΣ» ο διευθύνων
σύμβουλος της «Ελληνικά Yδατοδρόμια», T. Γκόβας.
Πηγή:Ημερησία
Πηγή:Ημερησία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου