Απαντήσεις για όλους και για όλα έδωσε ο Γενικός Διευθυντής του ΔΑΑ
Υψηλές…
πτήσεις κατέγραψε ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών το διάστημα Ιανουάριος-Σεπτέμβριος
2014, έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2013, ενίσχυσε την επιβατική κίνηση
και τις διεθνείς αφίξεις σε ποσοστό 19,4% και 28%, αντίστοιχα.
«Δεν είναι
σύνηθες στο δυτικό κόσμο ένα μητροπολιτικό αεροδρόμιο να παρουσιάζει τόσο
αυξημένες επιδόσεις που καταγράφουν, κατά βάση, περιφερειακοί αερολιμένες»
σημείωσε, χθες, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου ο γενικός διευθυντής του ΔΑΑ
Γιάννης Παράσχης.
Ειδικότερα,
κατά το εξεταζόμενο διάστημα η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 2 εκατ. επιβάτες,
μέγεθος που κατατάσσει το αεροδρόμιο των Σπάτων στην πρώτη θέση σε επίπεδο
ποσοστιαίας αύξησης μεταξύ των μεσαίων και μεγάλων ευρωπαϊκών αεροδρομίων. Η
ανάκαμψη του ΔΑΑ διαφαίνεται και από την αύξηση των θέσεων και των πτήσεων (15%
και 8% αντίστοιχα), αλλά και από τις βελτιωμένες πληρότητες των αεροσκαφών.
Για φέτος,
το ΔΑΑ προβλέπει περίπου 800.000, επιπλέον, αφίξεις ξένων, εκτιμώντας ότι η
επιβατική κίνηση θα διαμορφωθεί στα 15,1 εκατ. άτομα. Ας σημειωθεί εν
παρόδω ότι η χωρητικότητα του αερολιμένα προβλέπει την εξυπηρέτηση 21
εκατομμυρίων επιβατών, ενώ οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις-χωρίς να απαιτηθούν
εργασίες αναβάθμισης- μπορούν να υποδεχτούν μέχρι 26 εκατ. άτομα.
Νέες
διεθνείς πτήσεις, περισσότεροι χαμηλού κόστους αερομεταφορείς
Το καλοκαίρι
του 2014 προστέθηκαν 168 νέες διεθνείς εβδομαδιαίες πτήσεις, με την αύξηση
πτήσεων και θέσεων από αερομεταφορείς της Μ. Ανατολής, της Β. Αμερικής και της
Ασίας να είναι διψήφια. Στο πλαίσιο αυτό, η Aegean ενίσχυσε το δίκτυό της με 13
νέους προορισμούς (Αμβούργο, Μπέρμιγχαμ, Αννόβερο, Νυρεμβέργη, Νάντη, Κατάνια,
Άμπου Ντάμπι, Αμμάν, Βυρηττός, Κοπεγχάγη, Σμύρνη, Μασσαλία, Στοκχόλμη &
Ζυρίχη).
Την παρουσία της στην εγχώρια αγορά ενίσχυσε και η Rynair, η easyJet, η Brussels
Airlines, η
transavia.com, η
Alitalia, η
Singapore Airlines, η
Meridiana, η
Arkia, η
Gulf Air και η Croatia
Airlines. Παράλληλα για
το χειμώνα 2014-2015, έχουν προγραμματιστεί 107 νέες διεθνείς εβδομαδιαίες
πτήσεις και 85 επιπλέον εβδομαδιαίες πτήσεις εσωτερικού.
Από το
αεροδρόμιο Σπατών εκτελούν πτήσεις (από και προς 40 προορισμούς) 16
αερομεταφορείς χαμηλού κόστους που αντιπροσωπεύουν το 15% της κίνησης, ενώ το
σύνολο των προορισμών ανέρχεται σε 108.
Όπως έγινε
γνωστό κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου, χάρη σε κίνητρα που παρέσχε η Aegean
και στην πολιτική ανάπτυξης του δικτύου της, οι ξένοι transfer επιβάτες
αυξήθηκαν κατά 19,4%, το εννεάμηνο του 2014 συγκριτικά με το αντίστοιχο
διάστημα του 2013.
Περιφερειακό
hub
Όπως ανέφερε
ο κ. Παράσχης, η λειτουργία ενός εθνικού αερομεταφορέα βάσης είναι προαπαιτούμενο
για να μετατραπεί ένα αεροδρόμιο σε περιφερειακό hub. «Δεν μπορεί να
λειτουργήσει ως hub ένα μεγάλο αεροδρόμιο με χαμηλές τιμές, αλλά χωρίς εθνικό
αερομεταφορέα» σημείωσε.
Ωστόσο, η
ύπαρξη της Turkish Airlines που λειτουργεί «στη γειτονιά» της Ελλάδας και οι
συνδέσεις προς Ινδία, Κίνα, ΝΑ Ασία και Ωκεανία που παρέχουν αερομεταφορείς της
Μέσης Ανατολής αποτελεί ένα από τα πιο βασικά εμπόδια για την μετατροπή σε
περιφερειακό κόμβο του «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Ενδεικτικά,
η Turkish Airlines εμφάνισε ρυθμό ανάπτυξης 230% (σε επίπεδο επιβατοχιλιομέτρων)
κατά το διάστημα 1992-2011.
Πώς
διαμορφώνονται οι διεθνείς αφίξεις των ξένων επιβατών
Το
σπατόσημο και το ΦΠΑ
Αναφερθείς
στο ζήτημα του ΦΠΑ που φέρεται να οφείλει ο ΔΑΑ-που ελέγχεται κατά 55% από το
Δημόσιο- στο Δημόσιο, ο κ. Παράσχης σημείωσε ότι η εταιρεία δεν εμφανίζει καμία
ληξιπρόθεσμη οφειλή σε εφορία ή ασφαλιστικά ταμεία, ενώ το 70% των εσόδων του
αερολιμένα καταλήγει στα κρατικά ταμεία.
«Θα λέγαμε,
λοιπόν, ότι η αντιπαράθεση είναι Δημόσιο εναντίον Δημοσίου. Η διαφωνία
σχετίζεται με τον τρόπο επιστροφής ΦΠΑ, ύψους 37 εκατ. ευρώ, κατά την περίοδο
κατασκευής, ποσό που ύστερα από τις προσαυξήσεις αυξήθηκε σε 167 εκατ. ευρώ. Ο
ΔΑΑ ενήργησε βάσει της προβλεπόμενης νομοθεσίας περί συμψηφισμού ΦΠΑ, ωστόσο το
2010 το Δημόσιο με απόφασή του καταλόγισε ΦΠΑ. Προσφύγαμε στη δικαιοσύνη και
στο διαιτητικό δικαστήριο του Λονδίνου, το οποίο μας δικαίωσε. Ωστόσο, εν συνεχεία,
το Εφετείο καταλόγισε στην εταιρεία ποσό ύψους 12 εκατ. ευρώ, για τις χρήσεις
2004-2009, από το οποίο το 50% έχει ήδη καταβληθεί ως νόμιμη προκαταβολή και το
υπόλοιπο θα καταβληθεί όταν πραγματοποιηθεί ο τελικός καταλογισμός» ανέφερε ο
κ. Παράσχης.
Σχετικά με
το σπατόσημο- ήτοι το τέλος εκσυχρονισμού και ανάπτυξης που θεσμοθετήθηκε το
1992- και διαμορφώνεται στα 12 ευρώ για πτήσεις εσωτερικού και 24 ευρώ για
πτήσεις εξωτερικού, δεν αναμένεται να τροποποιηθεί εωσότου ολοκληρωθεί η
αποκρατικοποίηση των 14 περιφερειακών αερολιμένων. Το νέο λοιπόν
«σπατόσημο» θα είναι ενιαίο και όλα τα αεροδρόμια και υπολογίζεται ότι θα
διαμορφωθεί στα 12 ευρώ για τις πτήσεις εσωτερικού και εξωτερικού.
Δημήτρης Δελεβέγκος
Capital
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου