Παρόλο που η χώρα μας βρίσκεται σε οικονομικό πόλεμο
και προσπαθεί να συμμαζέψει τα συντρίμμια της, ένα άλλος πόλεμος από τα παλιά
φαίνεται, σύμφωνα με τις έγγραφες διαβεβαιώσεις, να είναι η αιτία "παρεμπόδισης"
και συνεπώς καθυστέρησης σε ένα έργο που είναι αναγκαίο για την Θεσσαλονίκη και
την ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας και των Βαλκανίων. Το έργο αυτό δεν
άλλο από αυτό της επέκτασης του διαδρόμου 10/28 και του παράλληλου τροχοδρόμου,
του αεροδρομίου ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, προϋπολογισμού 246 εκατ. Ευρώ.
Κι εδώ τα γερμανικά δώρα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου
καθυστερούν το έργο της επέκτασης του διαδρόμου και σύμφωνα με έγγραφο του
υπουργείου Υποδομών, που διαβιβάστηκε στη Βουλή, απαντώντας σε σχετική ερώτηση
του βουλευτή Β' Θεσσαλονίκης κ. Θόδωρου Καράογλου, αναφέρει σχετικά με το θέμα της καθυστέρησης
ότι «υπήρξε σχεδόν ενός έτους καθυστέρηση του έργου από την αποκάλυψη
παλαιών βομβών κατά τη διάρκεια των γενικών εκσκαφών».
Η εκκαθάριση του διαδρόμου από τις βόμβες άρχισε στις
18 Νοέμβριου 2013 από το Τάγμα Εκκαθαρίσεων, το οποίο αποδίδει σταδιακά τμήματα
του διαδρόμου για τις εργασίες εκχωμάτωσης και αναβάθμισης που είχαν διακοπεί
από τις 14 Μαρτίου 2013 και άρχισαν ξανά μέσα στο α' τριμήνου του 2014.
Πρέπει να επισημάνουμε
ότι το έργο στο οποίο υπήρξε αντικειμενική καθυστέρηση λόγω των πολεμικών ευρημάτων,
είναι το δεύτερο και στην ουσία ανεξάρτητο έργο της αναβάθμισης του χερσαίου
τμήματος του υφιστάμενου διαδρόμου. Το έργο αυτό δημοπρατήθηκε με προϋπολογισμό
38,7 εκατ. ευρώ και ανάδοχος εταιρία κατασκευής αναδείχτηκε η ΕΤΕΘ ΑΕ, η οποία
έδωσε έκπτωση 40,18% και οικονομική προσφορά συνολικού ποσού 25,1 εκατ. ευρώ. Η
τελευταία εγκεκριμένη προθεσμία περαίωσης των εργασιών αυτού του έργου είναι η
31η Μαρτίου 2015.
Το βασικό έργο που είναι και το συγχρηματοδοτούμενο
δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη μέχρι σήμερα, λαμβάνοντας αλλεπάλληλες παρατάσεις, αρκεί να σκεφθεί κανείς ότι άρχισε να κατασκευάζεται από το έτος 2005. Ειδικότερα, το εν
εξελίξει έργο «Επέκταση διαδρόμου 10/28 και παράλληλου τροχοδρόμου»,
προϋπολογισμού 246 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει την επέκταση του διαδρόμου
προσαπογειώσεων 10-28 κατά 1 χλμ. και ίσου μήκους επέκταση του παράλληλου
τροχοδρόμου, πλάτους 23 μέτρων. Ανάδοχος είναι η κοινοπραξία Αθηνά ΑΤΕ - Ακτωρ
ΑTΕ, η οποία κέρδισε τον διαγωνισμό με προσφορά 166 εκατ. ευρώ.
Πάντως, σύμφωνα με έγγραφο της Ενδιάμεσης Διαχειριστής
Αρχής Μεταφορών, στο υποέργο κατασκευής της επέκτασης του διαδρόμου η πρόοδος
του φυσικού αντικειμένου ανέρχεται στο 75,4%. Ενώ στο υποέργο της αναβάθμισης
του υφιστάμενου διαδρόμου η πρόοδος υλοποίησης του έργου ανέρχεται σε ποσοστό
7,4%.
Το υπουργείο Υποδομών, για την αντιμετώπιση του όλου
θέματος πιέζει για την επιτάχυνση των εργασιών και την ακριβή τήρηση των νέων
χρονοδιαγραμμάτων, καθώς τα έργα συγχρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ, το οποίο
εκπνέει στο τέλος του 2015 και αν τα έργα δεν ολοκληρωθούν πλήρως μέχρι τότε ελλοχεύει
ο κίνδυνος να απαιτηθεί επιστροφή του ποσού της χρηματοδότησης στο Ευρωπαϊκό
Ταμείο. Όπως εύκολα μπορεί να αντιληφθεί ο καθένας μας, η εξέλιξη αυτή θα είναι
οδυνηρή για την αποτελεσματική ολοκλήρωση του έργου, πολύ δε περισσότερο για
την ελληνική οικονομία, η οποία θα καλεστεί να καλύψει το σύνολο των χρηματικού
ποσού του όλου έργου.
Η τελευταία δε εγκεκριμένη προθεσμία περαίωσης των
εργασιών του πρώτου και βασικού έργου είναι η 31η Δεκεμβρίου 2015.
Σύμφωνα με την ΥΠΑ, ο χρόνος περαίωσης των έργων εκτιμάται
να είναι ο Μάρτιος του 2016.
Ελπίζουμε ότι όλα θα εξελιχτούν σύμφωνα με τα
χρονοδιαγράμματα εργασιών και το έργο θα ολοκληρωθεί στις ημερομηνίες που έχουν
καθοριστεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου